جلسه طلاب و فضلای استان یزد با سخنرانی آیت الله اعرافی

جلسه طلاب و فضلای استان یزد با سخنرانی آیت الله اعرافی

نشست طلاب و فضلای یزدی حوزه علمیه قم به همت مجمع نمایندگان طلاب این استان و با حضور صدها نفر از طلاب، علما و مسؤولان استان یزد و آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه در سالن اجتماعات دارالشفا برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست طلاب و فضلای یزدی حوزه علمیه قم به همت مجمع نمایندگان طلاب این استان و با حضور صدها نفر از طلاب، علما و مسؤولان استان یزد شنبه شب با حضور ویژه آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه در سالن اجتماعات دارالشفا برگزار شد.

بر اساس این گزارش، حجت الاسلام محمدرضا استقامت رییس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای یزدی حوزه علمیه قم با تأکید بر تقویت بعد علمی طلاب افزود: امام صادق(ع) فرمودند کسی که برای خدا علم الهی کسب و برای رضایت الهی عمل کند جایگاه ویژه ای خواهد داشت؛ اخلاص، فراگیری دانش، تلاش و کوشش، برنامه ریزی مناسب و شناسایی مشکلات و برطرف کردن آن باید از مسائل مورد توجه باشد.

حجت الاسلام استقامت با بیان این که طلاب باید به سلاح علم البته همراه با تقوا و معنویت مسلح شوند، اظهار داشت: باید بیشتر روی بعد اخلاقی و معنوی کار شود، امروزه باید از حوزه امام صادق(ع) نور تراوش شود، علم صرف در جاهای دیگر هم وجود دارد اما علم حوزه باید توأم با معنویت باشد.

عضو مجمع نمایندگان طلاب با بیان این که امروز دنیا باید از حوزه علمیه قم تغذیه معنوی و روحی شود، ابراز داشت: تنها مسلمانان هدف نیستند بلکه ما باید برای همه جهان برنامه داشته باشیم و فرهنگ اهل بیت(ع) را به جهانیان بشناسانیم.

وی عنوان کرد: نخستین کاری که طلبه در حوزه علمیه باید انجام دهد خودسازی و تزکیه نفس است، متأسفانه مسائل این چنینی کمی کمرنگ شده است از این رو باید در برنامه ای دقیق این مسأله پیگیری شود، درس های اخلاق عمومی و خصوصی باید بیشتر مورد توجه باشد.

وی اضافه کرد: مجمع نمایندگان طلاب و فضلای هر استانی برنامه ریزی هایی داشتند که باید مورد توجه باشد، در حوزه باید به برنامه های قرآنی توجه شود، امروز حق قرآن در حوزه آنگونه که باید و شاید ادا نشده است؛ رسائل و مکاسب به جای خود و باید باشد اما قرآن نباید مورد غفلت باشد؛ طلاب باید به مسائل روز آگاه بوده و مردم را در شرایط گوناگون هدایت کنند.

در ادامه آیت الله اعرافی با بیان این که ما به تقویت هویت حوزوی بیش از گذشته نیاز داریم، گفت: یکی از آسیب های بزرگ عصر ما این است که احساس تعلق خاطر به حوزه و هویت و اصالت حوزوی رو به ضعف رفته است که باید تقویت شود.

مدیر حوزه های علمیه با بیان این که باید همت کنیم طلبه ما گوشه چشمی به ارزش مدرک دانشگاهی نداشته باشد، اظهار داشت: دانشگاه خیلی عزیز است اما طلبه ما چنان باید از احساس هویت دینی و حوزوی سرشار باشد که احساس تعلق به جایی در بیرون نکند ضمن این که خود را باید خادم بیرون بداند.

وی ادامه داد: این حوزه بزرگ باید همه نیازهای مرتبط با روحانیت را جواب بدهد، در این جهت قدم های بزرگی برداشته شده  که آن را ادامه خواهیم داد و کارهای جدیدی را پایه ریزی خواهیم کرد؛ در تنوع و نقشه رشته ای، نقشه جامع علمی و پاسخگویی به نیاز نظام و انقلاب اسلامی ضعف های جدی وجود دارد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با بیان این که ۲ هزار درس در سطوح عالی غیر از مراکز تخصصی و مدارس وجود دارد، ابراز داشت: ۸۶ هزار پرونده در قم غیر از آنچه در استان ها هست وجود دارد، این یک سرمایه بزرگ است اما این سرمایه خیلی از نیازها را جواب نمی دهد، بنده همه درس های خارج را نشستم و دیدم و تحلیل کردم و دیدم چقدر نیاز در همین فقه ما وجود دارد که ما پاسخ مناسب به آن نمی دهیم.

وی با اشاره به مباحث اخلاقی و معنوی در حوزه های علمیه عنوان کرد: بنده نمی خواهم بگویم تنزل کردیم شاید تنزل هم نشده باشد؛ متأسفانه ضعف آماری همچنان وجود دارد و شاخص دقیقی برای سنجیدن وضعیت امروز با گذشته موجود نیست، آنچه که از دستگاه های مسؤول همانند بخش صیانتی حوزه، دادگاه ویژه و جاهای دیگر منتقل می شود خطرهایی در این زمینه ولو کم وجود دارد که با حوزه سازگار نیست.

وی اضافه کرد: من از مجمع نمایندگان تشکر می کنم و چند طرح را به دوستان سپردیم که یکی از آن ها نظامات جامع حوزه است، طرح جامع خدمات و مزایای هدفمند و هوشمند هم در حال پیگیری است که بحث مهمی به شمار می رود و مورد تأکید دفتر رهبر انقلاب است، ده ها طرح و پروژه دنبال می شود اما نباید عجله کرد باید شرایط را شناخت و قدم های جدی برداشت و ما از همه کمک می طلبیم.

آیت الله اعرافی با بیان این که آنچه درباره انقلابی ماندن حوزه گفته می شود یک واقعیت بسیاری جدی است، گفت: اقلیت هایی در حوزه هستند که باشعائر و ظواهر انقلاب ناسازگار باشند اما ما در کشور مواجه به دو نوع سکولاریسم هستیم.

وی در تبیین انواع سکولاریسم در کشور افزود: یک نوع، سکولاریسم مدرن وارداتی از غرب است و نوع دیگر سکولاریسم سنتی است که ریشه در انجمن حجتیه داشته و امروز اشکال دیگری دارد، این مقوله را که رهبری بارها تأکید کردند نباید دست کم گرفت، بنده و شورای عالی حوزه خدمت رهبر معظم انقلاب و مراجع رسیدیم و صد مطلب جمع آوری شده که بیش از ۷۰ مطلب از رهبری و بقیه از مراجع دیگر است که نهادهای حوزوی باید دنبال کنند.

مدیر حوزه های علمیه با بیان این که مقوله انقلابی ماندن فقط به شعائر و ظواهر نیست، اظهار داشت: انقلابی ماندن به این است که آیا فقه ما جواب این همه نیاز را می دهد یا نمی دهد، کلام ما جواب این قدر نیاز را می دهد یا نمی دهد.

وی ادامه داد: ۶ میدان پرغوغای کلامی است که حوزه به صورت کافی و وافی در آن حضور ندارد، اگر جهان را ببینیم که خیلی جای کار داریم، قریب به ۵۰ عنوان و طرح وجود دارد که یا در ادامه کارهای دوستان و یا این که جدید پایه ریزی شده و دنبال خواهد شد.

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *